juni 2021 vedtok Stortinget åpenhetsloven, lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Loven gjelder fra 1. juni 2022.
Loven pålegger blant annet virksomheter en informasjonsplikt og en plikt til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger som skal redegjøres for i en rapport som legges frem.
Informasjonsplikten er gjeldene fra loven trer i kraft, mens redegjørelsen for aktsomhetsvurderingene skal offentliggjøres senest 30. juni 2023.
Redegjørelsen skal oppdateres og offentliggjøres innen 30. juni hvert år og ellers ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger.
BOV er i gang med arbeidet for å påse at retningslinjer og interne systemer overholder kravene i åpenhetsloven.
Vi vil iht. loven og innen fristen offentliggjøre en redegjørelse for vårt arbeid.
BOV er omfattet av Åpenhetsloven som trådte i kraft i 2022, og vi vil søke å offentliggjøre våre
aktsomhetsvurderinger fra foregående år innen 30 Juni .
Lovens formål er å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter, samt anstendige.
Formålet med en offentlig redegjørelse er å sikre allmenheten tilgang til informasjon o hvordan
virksomheten håndterer reelle og potensielle negative konsekvenser virksomheten kan ha. Ved arbeid
med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold legger vi til grunn FN`s
internasjonale menneskerettigheter, samt ILOs kjernekonvensjoner som deles i de fem kategoriene:
Organisasjonsfrihet, forbud mot barnearbeid, forbud mot tvangsarbeid, forbud mot diskriminering og
retten til et trygt og sunt arbeidsliv.
Juridisk navn: Bygg og Ventilasjon as
Organisasjonsnummer:933384527
Omsetning i 2023: kr 74 651 239
Antall ansatte:56
Bransje: Blikkenslagerarbeider på tak -43911
Produksjon og metallkonstruksjoner og deler- 25110
Vårt driftsområdet er hovedsakelig byggebransjen i Bergensområdet hvor vi leverer og monterer tak
og fasadeprodukter, hovedsakelig i metall.
Vi produserer deler og utstyr til oppdrettsnæring, industri og byggebransje.
Vi leverer og monterer ventilasjonsanlegg.
Tak og fasade:
Vår kundegruppe er Totalentreprenører, offentlige byggherrer og private eiendomsbesittere og
bedrifter.
For dette området så bearbeider vi materialer i vårt verksted for montering hos kunde.
Produksjon:
Vår kundegruppe er oppdrettsselskaper, industriselskaper, offshore og subsea, samt entreprenører,
byggherrer og anleggsbransjen.
Vi kan levere over hele Norge.
Ventilasjon:
Vår kundegruppe er Totalentreprenører, offentlige byggherrer og private eiendomsbesittere og
bedrifter.
Vi installerer i nybygg, rehabilitering og utfører service og vedlikehold på eksisterende anlegg.2
Vi har lokaler på Toppe myr 2a i Åsane litt nord for Bergen på ca 2500m² som inneholder
produksjonslokaler og kontorlokaler for ca 18 personer tilknyttet prosjektledelse, salg og
administrasjon og ca 15 i produksjon. Resterende arbeidstokk er i hovedsak ute i prosjekter på
byggeplass og hos kunde.
Organisasjonens øverste styrende organ er styret som består av 4 personer. Daglig leder rapporterer
til styret. Driftsorganisasjonen er organisert som er prosjektorganisasjon med Prosjektledere som
rapporterer til Daglig leder og nestleder. Alle ansatte rapporterer i det daglige til sin nærmeste leder.
Personalansvaret ligger hos daglig leder som også delegerer til nestleder. Marked, salgsledere og
kalkulatører rapporterer til Daglig leder og nestleder. Regnskap og lønn utføres av egne ansatte.
Kontaktperson for rapporten:
Erling Solhaug Daglig leder.
Erling.solhaug@bov.no
Virksomheten vil fremover jobbe med å utvikle eksisterende retningslinjer, forbedre rutiner og
prosedyrer og kommunisere disse ut til ansatte, leverandører og ander forretningsforbindelser.
Vi følger våre etiske retningslinjer og retningslinjer for bærekraft og miljø.
Våre retningslinjer er i tråd vår med sertifisering etter ISO 9001 -2015 og 14001 2015.
BOV vil være med å bidra til et ansvarlig næringsliv i alle ledd, dette innebærer arbeidsforhold på
arbeidsplassen både i egne lokaler og ute hos kunder, det gjelder våre leverandører og andre
samarbeidspartnere som kan påvirkes av vår drift.
Vi ønsker å ta hensyn til ,og til å forbygge slik at vi tar vår del av ansvaret for å sikre en bærekraftig
forretningspraksis som tar hensyn til mennesker, miljø og samfunn.
Miljø og samfunnsansvar:
Våre aktsomhetsvurderinger for å bidra til et godt miljø og ta samfunnsansvar har funnet at da
BOV er en bedrift som benytter servicebiler i sin virksomhet og har ca 26 biler som i hovedsak har
fossildrift og har satt som mål å erstatte alle fossildrevne biler med el biler innen utgangen av 2025.
BOV har i 2023 investert og skiftet ut 7 stk biler til el drift og innehar i dag totalt 9 elbiler av .
Bedriften har i 2023 ISO 14001 -2015 sertifisering og vil følge krav i denne for å bidra til god
miljøstyring av vår aktivitet.
Vi søker å bruke lokale leverandører for å minske behovet for transport, og har avtaler med
anerkjente leverandører innen miljø og gjenvinning.
Alle ansatte har gjennomgått kurs i sortering og gjenvinning av våre materialer.3
Vi jobber med vår leverandørkjede for å sikre oss at de har samme krav til behandling av mennesker,
sikre gode arbeidsforhold og utvikling for sine ansatte.
Vår leverandørkjede er i hovedsak norske bedrifter som vi anser som at det er mindre risiko å handle
med.
BOV er aktiv i organisasjoner og er en stor opplæringsbedrift innenfor både ventilasjon og
blikkenslagerfaget og Platefaget og støtter opp omkring fagopplæring og kompetanseheving blant
ansatte.
I rapporteringsåret så har vi ikke avdekket forhold eller risikoområder hvor virksomheten har stor
innvirkning på mennesker, samfunn eller miljø.
En potensiell risikosom en ikke kan utelukke i vår virksomhet eller vår leverandørkjed, eller hos våre
forretningspartnere er at en kan få helseplager over tid av fysisk arbeid både inne,ute i all slags vær.
Denne potensielle risikoen jobbes det med kontinuerlig for å redusere, blant annet med å oppfordre
til innspill og melde fra om forbedringstiltak.
Vi har ikke avdekket noen form for menneskerettighetsbrudd eller anstendige arbeidsforhold.
Våre risikoforhold blir vurdert i prosjekter ved bruk av blant annet SHA arbeidet for å redusere risiko
for skader på mennesker og miljø.
Tiltak i tiden fremover vil være å aktivt følge krav i standarden som vi er sertifisert i for å kvalitetsikre
at vi og våre leverandører og samarbeidspartnere jobber forbedringsarbeid.
Vi vil i det kommende året arbeide med å systematisere aktsomhetsvurderinger og risikoområder
som vi vil avdekke.
Erling Solhaug
Daglig leder
06.06.2024
Daglig leder
06.06.2024
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |